Järgnev jutt on ühest meie pereliikmest. Vihjeks võin öelda, et kass see ei ole.
Koleerik astub kannaga
tugevalt maha. Koleerik on "mina-ise" tüüp. Tema kuum veri voolab
kiiresti, pea on tihti kuum ja higine, liigutused kiired, käed vahetpidamata
liikumas. Kooli algaastail paistab, et need õpilased on nõrgad ega saa kooliskäimisega
hakkama. Paljud koleerikud saavad juhtideks, nad oskavad eraldada olulist
ebaolulisest, on ausad ja õiglased ning võimeliselt objektiivselt mõtlema.
Temperament
väljendub kõikides tegevustes: joonistamises, voolimises, küpsetamises…
Värvimisel
valib koleerik punase tooni, see väljendab aktiivsust. Koleerik torkab
silma õlgadega kirjutamise poolest, ta ei salli ebaõnnestumist, on kriitiline.
Tasakaalustamiseks tuleb tal lasta suurt liikumist vajavat tööd teha. Talle
meeldib värvida suuri pindu, tal on hea perspektiivitunne ja tähelepanu, ta on
hea välismaailma edasiandja. Edu puhul tuleb teda asjalikus toonis kiita.
Temperamendikasvatuse
põhimõte: vasta samale samaga! Suurim viga on võidelda temperamendi vastu.
Koleerik
tunneb endas jõudu. Ta tunnistab vaid võimeid ja jõudu ning ootab neid ka
õpetajalt. Teda pole vaja puudutada, ta ei vaja hellust, ta tahab õpetajat
imetleda ja austada. Niinimetatud vabakasvatus sobib talle kõige vähem, sest
see tähendaks tema hooletusse jätmist. Kui esimene võitlus on läbi vajab ta
tunnet "meie kaks tugevat"; teda on vaja tunnustada stiilis
"no-sina-saad-loomulikult-hakkama". Koleerikule tuleb usaldada töid,
mis nõuavad organiseerimist, liikumust. Liiga rasket ülesannet anda ei tohi
sest koleerik ei talu ebaõnnestumisi. Ebaõnnestumise korral tuleb talle
selgitada, et see ei olenenud temast. Koleeriku eneseväärikust tuleb kaitsta,
sest endas pettumine on halvim, mis koleerikuga juhtuda võib. Ka koleerik ise
ei kiida teisi. Kui õpetaja ei ole koleerikule ideaal võib tema maailm puruneda.
Õnnelik on ta siis kui vajub väsinult toolile. Rahutule koleerikule tuleb anda
jooksmist sisaldab ülesanne. Kui ägedusele tuleb vastata ägedusega siis
raevutsevale koleerikule ei tohi eales vastata raevuga. Raevu korral aitab
ainult flegmaatiline rahu. Kui lillevaas ümber paisati piisab ütlusest:
"Näe, ajasid vee maha!" Koleerik pole raevus võimeline olukorda
mõistma. Alles järgmisel päeval rahunenuna suudab ta kõike analüüsida. Nüüd on
vaja jõudu ja ausust et juhtunust üle olla. Koleerik ei tunneta enam oma
nõrkust, vaid jõudu ja julgust selle loo hindamisel.
Draama
ja näitekirjandus sobivad koleerikule, tegutsemist kajastavad verbid, käskiv
kõneviis.
Kui õpetaja räägib
muinasjuttu olgu tekst täis tegevust. Ka tegevused võiks jaotada nii, et kui on
vaja julgeid otsuseid, kritiseerimisoskust, siis koleerikutele.
Koleerik on
keevaline ja tormakas isiksus. Teiste inimestega suheldes reageerib ta väga
ägedalt üsna tühistele asjaoludele. Vaieldes püüab teistest üle kõnelda,
ägestub ja läheb endast välja. Tööd teeb väga energiliselt, pühendades end
jäägitult antud tegevusele. Oma rohket energiat ei jaota ta ühtlaselt, väga
aktiivsele ja energilisele tegutsemisperioodile järgneb lühem mõõnaperiood, mil
koleerik on tülpinud ja väsinud. Energilise loomuse tõttu võtab ta rohkem
ülesandeid kui täita suudab, töötab üle ja langeb masendusmeeleollu.
Ivan Pavlov arvas, et koleerilise temperamendiga inimese
tegevuses ja elamustes võib märgata tsüklilisust. Tundes jõu ja energia
ületulva, andub ta kergesti mõnele üritusele, laseb end tervenisti kaasa
haarata, on valmis ületama ja tõepoolest ületabki mistahes raskusi ja takistusi
teel eesmärgile. Sealsamas aga on jõud otsas, kaob usk oma võimetesse ja saabub
"molutamismeeleolu". Koleerilist tüüpi indiviidi tahe on tormakas, ta
võib oma tegevusega luua väga pingelise olukorra. Ta on ohjeldamatu,
kannatamatu ja äge. Teiste inimestega suheldes võib ta väga ägedalt reageerida
tühistele asjadele. Vaieldes püüab ta teistest üle kõneleda, ägestub ja läheb
endast välja. Koleeriku põhiliseks puuduseks on mitteküllaldane enesevalitsemine.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar